Perfektní spojení designu a umění

KOŘENY SKLÁŘSKÉ FIRMY PRECIOSA SAHAJÍ AŽ DO ROKU 1724, KDY BYLA ZALOŽENA V ČESKÉM MŠENĚ. OD TÉ DOBY SE LECCOS ZMĚNILO, MNOHÉ ALE ZŮSTALO PŘI STARÉM: AČKOLI LZE NYNÍ ČESKÝ KŘIŠŤÁL NAJÍT V OBCHODECH OD LOS ANGELES AŽ PO HONGKONG, JEHO VÝROBA JE STÁLE SPJATÁ SE ČTYŘMI ZÁKLADNÍMI ŽIVLY A POCTIVÝM, RUČNÍM ŘEMESLEM. S LUKÁŠEM ULIARCZYKEM, MLADÝM DESIGNÉREM PRECIOSY, JSME SI POVÍDALI O TOM, CO VŠECHNO SE SKRÝVÁ ZA MONUMENTÁLNÍMI LUSTRY, A JAKÉ TO JE, TVOŘIT POD KŘÍDLY STAROBYLÉ ZNAČKY. 

4D6A2233.jpg
4D6A2078.jpg
4D6A2155.jpg

Jaká je tvoje role v rámci Preciosy? 

Mám na starosti design celého produktového portfolia Preciosy, jak klasických lustrů, tak těch současných, moderních. Jsem také hlavním konzultantem pro externí designéry, kteří s námi vytvářejí nové interpretace a produkty – jsem jejich nejbližší spolupracovník ze strany firmy, který se jejich myšlenku snaží přesunout do firemní výroby. Samozřejmě s maximálním udržením té estetické hodnoty, kterou měl návrhář na začátku tvoření před očima. 

Snažíš se spolupráce orientovat nějakým vizuálním směrem, kterým bys chtěl, aby se Preciosa ubírala? 

Designérovi se nejdřív nabídne stručné zadání, jež samotné už vychází z historie značky a její tradice, kterou je při tvorbě nutné vnímat. Potom už přichází na řadu samotný úkol: například u spolupráce s Ronym Pleslem to bylo vytvořit nové interpretace dvou klasických lustrů. Nechceme designérům svazovat ruce a bránit jim v kreativitě, je ale důležité najít kompromis mezi technickou uskutečnitelností a abstraktní vizí. 

4D6A2143.jpg
4D6A2030.jpg

Když necháme spolupráce stranou, na čem jiném právě pracuješ?

Momentálně kompletně obnovujeme celé portfolio Preciosy. Začali jsme renovací klasických modelů lustrů a teď k těm klasickým doplňujeme jejich moderní interpretace, jako třeba podlahové nebo nástěnné lampy, které jsou stále více žádané. V podstatě se staráme, aby všechny „rodiny“ lustrů byly kompletní. 

Některé z těch klasických modelů jsou pár stovek let staré. Jaké to je, být mladým designérem tak tradiční značky?

Musím říct, že Preciosa pro mě znamenala velkou změnu. Nikdy předtím jsem nepracoval se sklem ani se světly. Do firmy mě přizvali naši art direktoři, kteří mi po naší spolupráci ještě na univerzitě nabídli tuto pozici. Největší počáteční výzvou pro mě bylo vnímat lustry v celé jejich úplnosti. Přemýšlel jsem o tom, co tvorbu Preciosy odlišuje od ostatních – stačí se přece projít centrem Prahy, kde je na každém rohu „Bohemian crystal glass“, co stojí v podstatě stejně jako naše výrobky. Naše návrhy se ale vyhýbají plochému kýči, naopak vycházejí z historie, z uměleckých slohů. Tohle bylo zásadní si uvědomit. Byla to výzva, proto mě to bavilo – perfektní spojení designu a umění. Navíc, z pohledu designéra, je tato práce velmi dynamická a rychlá. Například návrhy elektroniky trvají běžně rok dva. Za tu dobu v Preciose stihnu mnohonásobně víc. Není to tím, že by výroba skla byla nějak uspěchaná, jen nám toho výrobní postupy umožňují vytvořit daleko víc. 

4D6A1983.jpg
4D6A2312.jpg
4D6A2316.jpg
4D6A2303.jpg

Je zajímavé, že zmiňuješ dynamiku – mně přitom Preciosa evokuje spíš tradici. 

Tradice je rozhodně základ. Pro každou firmu s tak dlouhou historií, která chce být i v současnosti relevantní, je ale klíčové kráčet vpřed. Tři století umění a řemesla by bylo škoda zapomenout, dají se přece oprášit a využít v moderním designu. Lustry přitom ztělesňují tenhle kontrast i ve své podstatě. Jsou naprosto nadčasovou záležitostí, zosobňují trendy v nečekané podobě. Není nic krásnějšího než do velkolepého, honosného prostoru zasadit klasický lustr, jehož design ale pochází například z roku 2015. 

Je pro tebe práce s historickým dědictvím značky spíš inspirací, nebo závazkem?

To je těžká otázka, ale řekl bych, že obojí. Je pro mě velice inspirující, že můžu zanechat svůj otisk na objektech, které za století nebo dvě bude někdo stále obdivovat. Krása, která lustry prochází, je ale často velmi svazující. Nastavuje nároky, kterým je nutné dostát, třeba nadčasovost. Je to výzva, ale současně také povinnost. 

4D6A2294.jpg
4D6A2291.jpg

Koncept „Cultivation of Chandeliers. Since 1724“, jehož hlavní myšlenkou je transformace historických lustrů do současného kontextu, byl letos oceněn dvěma významnými designérskými cenami: German Design Award a iF Design Award.

 


TEXT: KRISTÝNA SVOBODOVÁ | FOTO: BARBORA BYDŽOVSKÁ